Van Verkoudheid tot Winter Depressie

Het weer slaat om. Het is grauw, regenachtig en koud. Het is soms lastig inschatten hoe je je het beste kunt kleden en voor je het weet ben je verkouden. Keelpijn, een snotneus, hoesten… het hoort er allemaal bij. Je voelt je belabberd, kruipt het liefst nog even terug in bed en kan nu even geen drukte verdragen. Iedereen heeft er wel eens last van. En zolang het binnen 3 weken ook weer voorbij is, is er in feite niet veel aan de hand. Je immuunsysteem heeft alles weer netjes opgeruimd.

Maar wat gebeurt er nou als er toch nog een infectie blijft sluimeren? Als je maar blijft hoesten of die voorhoofdholtes blijven pijn doen? Dan voel je je misschien wel weer fit genoeg om naar werk of school te gaan. Maar helemaal lekker voel je je niet. Misschien krijg je na verloop van tijd ook nog wel last van concentratieverlies, of heb je een extra kort lontje naar je partner. Of je voelt je gewoon maanden lang futloos en hebt geen zin in niets. Met andere woorden: je bent gewoon een beetje depri.

Het zou niet vreemd zijn als een huisarts je bij deze klachten een antidepressivum zou geven. Helaas wordt daarmee niet de oorzaak van je depressie aangepakt. Het is namelijk het immuunsysteem wat op dit moment signalen geeft aan je hersenen om je terug te trekken en het rustig aan te doen, zodat er energie over blijft voor het bestrijden van die sluimerende infectie. Een antibioticum zou dan dus misschien nog beter helpen!

Als natuurgeneeskundige zal ik je uiteraard niet zo snel een antibioticum aanraden. Er zijn een boel andere manieren om je immuunsysteem te ondersteunen en je zo snel weer minder depressief te voelen. Hier zijn 3 simpele tips om je immuunsysteem te activeren en ondersteunen.


Tip 1: Drink Linde- en Vlierbloesem Thee
Een beproefd middel bij beginnende griep en verkoudheden is het drinken van thee van Linde- en Vlierbloesem. De combinatie van deze thee kruiden zorgt ervoor dat alle ziektekiemen letterlijk uit gezweet worden. Drink ten minste 3x daags een kop van deze mix, zo heet mogelijk, idealiter met je voeten in een warm voetenbad. Kruip vervolgens lekker in bed, om je lichaam de kans te geven de ziekte eruit te werken!


Tip 2: Geniet van een warm bad
Zowel bij beginnende griep en verkoudheden, als ook bij winter depressie kan een warm bad helpen. Een warm bad helpt je tot rust te komen en te ontspannen. Door je te hullen in warmte schep je de ideale omstandigheid voor je immuunsysteem. Die kan namelijk het beste z’n werk doen in een lichaam dat lekker warm en goed doorbloed is!


Tip 3: Zet een lekker muziekje aan
Eigenlijk weten we het allemaal: we voelen ons goed bij een lekker muziekje. Wat voor soort muziek dat is, is heel persoonlijk en afhankelijk van het moment. Misschien wil je even helemaal uit je dak gaan met een rock bandje, of liever swingen op een jazz nummer. Kies wel een nummer waar je je up-beat door voelt, om zo jezelf weer wat vrolijker en lichter te voelen. Al 12minuten lekker dansen, zingen of gek doen met een liedje zorgt voor een aanzienlijk verschil!