Vandaag al gelachen?

Heb jij tijdens die winterdepressie ook vooral last van negatieve gedachten? Niets is leuk… Jij bent niet leuk, anderen zijn niet leuk, het hele leven is niet leuk… Op de ergste momenten denk je misschien zelfs “wat doe ik hier eigenlijk nog?!”. En dat terwijl er in jouw leven ook leuke en mooie momenten zijn. Echt waar 😉

Het is ook helemaal niet zo raar dat je steeds weer allemaal negatieve gedachtes hebt. Van alle gedachtes die, veel al onbewust, door onze hersenen schieten, herhaalt zich 90% elke dag opnieuw. En daarbij zijn onze hersenen zo ontwikkelt dat ze een voorkeur hebben voor het registreren van juist negatieve ervaringen. Vanuit de evolutie gezien is het een handig mechanisme. Zo leer en onthoud je namelijk snel en goed wat ongewenst is voor een gezond en veilig overleven. Al die negatieve gedachtes kunnen jou dus theoretisch helpen voorkomen om opnieuw in een negatieve situatie terecht te komen, maar het kan jouw gevoel van welzijn ook behoorlijk in de weg staan als de negatieve gedachtes de overhand nemen.

Gelukkig is ons brein trainbaar! De vicieuze cirkel van negatieve gedachtes kunnen doorbroken worden door het oefenen van een nieuw perspectief en positieve gedragsvormen. Zo kan het een begin zijn om de focus te verleggen op de positieve dingen die dagelijks in jouw leven voorkomen. Hoe klein ze ook zijn, en hoe normaal ze ook lijken, waardeer het positieve moment, maak het groot en geniet er met volle teugen van. Zo kan je bijvoorbeeld intens genieten van dat zonnetje wat net even door de wolken breekt. Of dankbaar zijn voor het eten dat je op je bord hebt liggen, geniet van elke hap!

Geniet ook van die 5minuten adempauze tijdens je werk, ook al is dat met het zoveelste bakje koffie of sigaret, laat die 5minuten een eeuwigheid duren! En als je dan een week lang elk geniet-momentje vastlegt door een foto of filmpje met je mobiel, kan je elke avond voor het slapen gaan die foto’s en filmpjes nog een keer bekijken en herbeleven. Zo creëer je letterlijk een opslag aan positieve herinneringen. Met deze training kan je dus je gedachten bewust sturen naar meer positiviteit.

Ben je meer van het fysieke doen? Dan zijn de volgende tips misschien iets voor jou. Wist jij dat je namelijk door body-language niet alleen positiviteit naar je omgeving maar ook naar jouw eigen hersenen kunt communiceren? Het idee is, dat je door je lichaamshouding en mimiek te veranderen, jij je hele stemming verandert door je hersenen een positief signaal te geven. Body-Feedback-Methode heet deze manier van benaderen. Andersom kennen we het allemaal: iemand die trots is, loopt rechtop en straalt uit de ogen. Iemand die verdrietig is, zit eerder in elkaar gekropen en laat z’n mondhoeken hangen. Ons lichaam drukt daarbij uit hoe onze stemming is. Het blijkt nu dus, dat we met ons lichaam ook onze stemming kunnen beïnvloeden! Het basis-recept voor een positieve stemming is een ontspannen, open en actieve houding.

Om dat voor elkaar te krijgen begin ik altijd eerst door mijn voeten goed op de grond te zetten. Vervolgens visualiseer ik een touwtje (dit kan ook een water- of lichtstraal zijn, net wat bij je past) dat vanuit mijn kruin verbonden is met mijn unieke ster. Dit touwtje trekt mij vervolgens licht omhoog, zodat mijn hele wervelkolom, vanaf m’n hoofd tot het laatste staartbotje, recht komt te staan. Zodra ik dan goed sta, of zit, visualiseer ik dat het licht van die unieke ster door mij heen stroomt en overal waar het licht komt ik mijn spieren mag ontspannen. Tot slot laat ik (figuurlijk) vanuit mijn voeten wortels de aarde in schieten, om zo ook verbonden te zijn met de prachtige planeet waarop ik leef. Als je deze oefening iedere dag ten minste 10minuten volhoud, zal je merken dat je beter in je lijf komt te zitten en je een buffer aan positiviteit en energie ontwikkelt. Al helemaal als je daarbij een glimlach om je mond zet! In het begin zal die niet als echt aanvoelen, maar binnen enkele minuten zal je daarmee je hersenen het signaal geven “de mond lacht”. Wat vervolgens de reactie uitlokt om je ook echt vrolijker te voelen. Het hoeft aan het begin maar een kleine glimlach te zijn. Maar pas op! Het kan zo zijn, dat je na verloop van tijd in de slappe lach schiet. En die kan ook nog aanstekelijk werken!

 

Dat doet me denken aan het volgende poëzie gedichtje:

 

Lach, lach, lach een keer
Als jij lacht, lacht een ander weer
En zo lacht iedereen steeds maar weer
Omdat jij lacht die ene keer.

 

PS: de foto’s die je ziet, zijn geniet-momentjes vast gelegd door mij en mijn liefsten met de telefoon.