Koolhydraatarm dieet

Vorige week was ik naar een interessante nascholing over het Koolhydraatarm dieet. Ik ben zelf helemaal niet zo van diëten, maar ik erken uiteraard wel het effect van gezonde voeding. De zoektocht naar welke voeding gezond is, leid langs heel veel verschillende diëten en opvattingen over welke producten wel goed voor onze gezondheid zijn en welke niet. Het dieet van Koolhydraatarme voeding is een die mijn opvattingen over gezonde voeding wel redelijk nauw komen. Ik hou er helemaal niet van om een bepaald voedingsproduct (in dit geval koolhydraten) als boosdoener te zien, omdat ik dat te oppervlakkig vind. Wat ik daarom ook interessant vond aan deze nascholing van Harriët Verkoelen, was haar uitleg over de processen die in ons lichaam afspelen na het eten van koolhydraten. Het ging daarbij vooral om bloedsuikerspiegels, buikvet en insuline en de effecten die het kan hebben op je cardiovasculaire-systeem.

Wat is het Koolhydraatarme dieet?

In het super kort ga je met het koolhydraatarme dieet (soms zelfs drastisch) minderen in je consumptie van koolhydraten. En dan gaat het eigenlijk om de snel verteerbare koolhydraten zoals geraffineerde suikers en zetmeel van bijvoorbeeld tarwe, rijst en aardappels. Aan de andere kant, ga je volgens het koolhydraatarme dieet (wat in het engels ook wel “low carb high fat” (LCHF) diet heet) meer vetten tot je nemen. Voor heel veel mensen is dit volledig in tegenspraak tot wat er jaren lang geadviseerd werd. Vroeger werd namelijk gezegd dat je van vet dik werd. Met nieuwe inzichten blijkt dit niet te kloppen. Het zijn de suikers die in ons lichaam omgezet worden tot vetten en ons ronde buikje geven.

Insuline

Het nieuwe waar ik tijdens deze nascholing op gewezen werd, is de rol van insuline in het verhaal van chronische klachten zoals bij overgewicht en diabetes type 2. Insuline heeft in ons lichaam de rol om het suiker dat in ons bloed zit, onze cellen binnen te sluizen. Suiker is dé brandstof van onze cellen, vandaar dat ons systeem suiker ook zo goed kan waarderen. Maar wat nu, als je cellen verzadigd zijn van suikers? Of als de cellen hun afvalproducten onvoldoende kwijt kunnen? Dan raakt de cel unresponsive voor insuline. Harriët Verkoelen legde het zo uit: de sleutelgaten waar de insuline als een sleutel in passen raken verstopt, waardoor de cel niet meer geopend wordt om suikers naar binnen te laten. Ik geloof zelf dat de cel niet alleen verstopt kan raken, maar dat de cel ook een vorm van bewustzijn heeft en als het ware weet wanneer die genoeg heeft gehad. Het gevolg daarvan zijn in eerste instantie hoge insuline waardes en vervolgens ook hoge bloedsuiker waardes. Hyperinsulinemie heet dat eerste, hyperglycemie heet het tweede.

Als je vervolgens extra insuline gaat toevoegen, wanneer je een hoge bloedsuiker hebt (omdat je cellen niet meer reageren op de insuline), heeft dat wel een tijdelijk effect, maar het lost het probleem van je cellen dus niet op. Het werkt zelfs averechts. Ik heb dan ook nog niemand zien genezen van diabetes type 2 door het gebruik van insuline.

Welvaartsziekten

Het koolhydraatarme dieet, aan de andere kant, geeft overweldigende, gezondmakende effecten vooral bij mensen met overgewicht, diabetes type2 en een verstoord cholesterol-evenwicht. Op facebook zie ik verhalen voorbij komen van mensen die binnen een jaar tientallen kilo’s zijn verloren. Die mensen voelen zich energieker en gelukkiger. En veel kunnen hun reguliere medicatie verminderen of zelfs stoppen. De foto’s zijn sprekend!

Ik verwacht dat het koolhydraatarme dieet ook spectaculaire effecten kan geven bij andere welvaartsziekten waar chronische ontsteking een rol speelt. Het zou mij niets verbazen als bijvoorbeeld het chronische vermoeidheidssyndroom, fibromyalgie of zelfs kanker genezen kan worden met dit voedingspatroon.

Is het makkelijk?

Nu ik me een beetje inlees in dit dieet, zie ik op internet uitspraken zoals “het makkelijkst vol te houden”. Ik geloof echter niet dat het makkelijk is om je voedingspatroon om te gooien. Met de juiste informatie kom je een heel eind. Maar er zijn veel beren op de weg om jouw doorzettingsvermogen te blokkeren. Misschien heb jij wel een partner die bijvoorbeeld jouw voedingskeuzes niet kan waarderen, of heb je kinderen die al moeite hebben met “normaal” eten. En wat dan met verjaardagsfeestjes? Elke uitdaging vraagt om creatieve oplossingen. Een sparringspartner kan dan het verschil maken tussen falen en succes. Bovendien kan een simpele pep-talk je opnieuw wijzen op je motivatie en de successen die je al behaald hebt.

Zoek jij op dit moment iemand die jou kan ondersteunen in jouw zoektocht naar een gezond voedingspatroon? Kom dan eens langs voor een los voedingsconsult.