Vermoeid tijdens de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap gebeurt er veel in je lichaam. Je hebt vast vaker de kreet gehoord dat een zwangerschap topsport is. Als je zo’n dikke buik hebt en een aantal extra kilo’s met je mee draagt, is die uitdrukking makkelijk te begrijpen. Het is dan ook goed voor anderen te zien. Tijdens het grootste deel van de zwangerschap, wanneer het ook nog niet zo zichtbaar is, verwachten we van onszelf dat we “gewoon door” kunnen gaan met ons dagelijks leven, terwijl juist ook aan het begin de zwangerschap veel van je lichaam vraagt. Wat je namelijk niet van buitenaf ziet en normaalgesproken ook niet bewust meemaakt, is dat je lichaam vanaf het eerste begin druk bezig is met het aanmaken van bloedcellen. Dit vraagt veel energie. Ook de gigantische hoeveelheid celdelingen die de ontwikkeling van je baby uitmaken, kost veel voedingsstoffen en opbouw-kracht. Dit is de topsport die je lichaam 24uur per dag, 7dagen in de week en zo’n 9maanden lang geeft. Dat kost energie. Als je daarnaast ook veel energie aan andere dingen besteed, kan het best zijn dat je voor de zwangerschap, of juist je dagelijkse leven een te kort aan energie hebt. Vermoeidheid kan daarvan een duidelijk signaal zijn.

Wat kan je doen?

Rust is het meest basale advies bij vermoeidheid tijdens de zwangerschap. Uit eigen ervaring weet jij vast dat een goede nachtrust energie geeft. Toch kan dat nu wel eens onvoldoende zijn, waardoor je zelfs overdag zo een aantal uur zou kunnen slapen. Mijn eerste vraag voor jou is dan: wat houd je tegen om de rust te pakken die je nodig hebt? Vaak is het ook op werk wel mogelijk om met de lunchpauze de rust op te zoeken en zelfs even de ogen te sluiten.

Toch is slapen en rustig aan doen niet het enige wat jou energie kan geven. Voeding is een belangrijke factor voor de opbouw-kracht die je nodig hebt en ook eenvoudige lichaamsgerichte toepassingen kunnen jou letterlijk een steuntje in de rug geven.

Voeding bij vermoeidheid

Gezonde voeding is natuurlijk altijd belangrijk. Tijdens je zwangerschap speelt voeding echter een nog belangrijkere rol, omdat dit de stoffen moet aanleveren om jouw kindje te laten groeien. Als je een te kort hebt aan een voedingsstof, kan vermoeidheid een teken zijn. Dit te kort hoeft nog niet eens in het bloed aantoonbaar te zijn, maar jouw lichaam weet wel dat er iets mist. De vraag die dan in mij opkomt is: wat heb jij nodig? Voor het opbouwen van cellen zijn vooral veel eiwitten nodig. Ik zou dan ook aanraden om met elke maaltijd een gezonde eiwitbron toe te voegen, voor zover je dat nog niet hebt gedaan. Voorbeelden van gezonde eiwitbronnen zijn voor het ontbijt Griekse yoghurt, voor de lunch een ei of vette vis (haring, makreel, etc) en voor het avondeten kipfilet of peulvruchten. Voor tussendoor kan je bijvoorbeeld denken aan nootjes als eiwitbron. Als je moeite hebt met het verteren van eiwitrijke producten, raad ik je aan om je spijsvertering te verbeteren met behulp van bitterstof-kruiden of een andere vorm van therapie.

Multivitaminen en mineralen zullen ook ondersteunen bij het aanleveren van voedingsstoffen voor jou en je baby. Daarnaast zie ik het drinken van water (of kruidenthee) als een belangrijke energie-leverancier. Ook al heeft water geen calorieën, toch geeft water energie. Het is namelijk het transportmiddel van de meeste voedingsstoffen. Dus, drink jij 2liter water op een dag? Dat kan je, vooral in de zomer, goed gebruiken!

Ook de zon geeft energie!

Nog 5 tips tegen vermoeidheid

Bij vermoeidheid tijdens je zwangerschap kan je ook nog wat eenvoudige dingen doen om jezelf een steuntje in de rug te geven. Hier een paar ideetjes:

  • Neem iedere dag bij thuiskomst een verkoelend of verwarmend (net waar je behoefte aan hebt) voetenbadje. Dit geeft je een rust-momentje en zorgt voor een goede doorbloeding in je hele lichaam.
  • Leg een (warm) kruikje op je rug ter hoogte van je nieren, of op je onderrug, om daar voor ontspanning te zorgen.
  • Begin de dag met een yoga- , ademhalings- of meditatie-oefening, herhaal deze in de middagdip als je je erg moe voelt.
  • Eet je maaltijden in rust en neem ook na het eten 10min pauze. Zoek echt even een rustig plekje op en leg je telefoon aan de kant.
  • Maak iedere avond voor het slapen gaan een korte wandeling van 10-15minuten (het liefst door een groen park of stukje natuur) om nog even je hoofd leeg te maken en je longen te vullen met frisse lucht.

En wat nog meer?

Je kunt uiteraard nog veel meer tips en ondersteuning ontvangen! Voor advies kan je altijd contact opnemen. Ook nodig ik je van harte uit om langs te komen op mijn thema avond Gezond Zwanger op 9 juli 2018.