5 Hulpbronnen bij Angst

Ben jij bang voor spinnen, honden of andere beesten? Ben jij bang om te falen? Ben jij bang om voor een publiek te spreken? Schiet jij in paniek als er vuurwerk afgestoken wordt? Of ben jij bang om alleen gelaten te worden?

Dan is jouw gevoel voor gevaar sterk aanwezig en voel jij je niet sterk genoeg om die situatie aan te kunnen. Met andere woorden: je hebt een te kort aan vertrouwen.

Net zoals je hebt leren te lopen, kan je ook vertrouwen ontwikkelen. Het zal enige moeite kosten, maar het resultaat (vrij zijn om gelukkig te leven) is erg belonend!

Je staat er niet alleen voor!

 

Gelukkig zijn er een hele boel hulpmiddelen die jou kunnen helpen om jezelf sterk en ontspannen te voelen. De hulpbronnen kunnen jou leren om een sterke basis te vormen op de momenten dat jij niet bang bent, dit zorgt voor een goed begin. De hulpbronnen kunnen ook helpen op het moment dat je oog in oog staat met je grootste angst. Ze bieden bescherming en een gevoel van kracht.

Hieronder vind je de 5 hulpbronnen die ik met jou wil delen.

  1. Een van de belangrijkste hulpbronnen, vooral bij kleine kinderen, is een vertrouwenspersoon. Iemand die naar je kan luisteren, iemand die voor je klaar staat als je steun nodig hebt en waar je op kunt bouwen. Heb jij een vertrouwenspersoon?
  2. Wist je dat die vertrouwenspersoon niet perse menselijk hoeft te zijn? Ook dieren zoals een hond, konijn of zelfs een knuffel kan veel steun bieden. Al is het alleen maar doordat die aanwezig is op het moment van paniek en niet veroordeeld. Voor mensen met het post traumatisch stress syndroom bestaan er zelfs speciaal getrainde hulphonden die voor afleiding en steun zorgen.
  3. Mindfulness is een bewezen methode die bij een groot aantal psychische klachten hulp bied. Door jezelf te trainen in bewustwording, onder andere met meditatie en ademhalingstechnieken, kan je na enige tijd zelfs op het moment van paniek jezelf tot rust brengen en sneller herstellen van de schrik.
  4. Successen behalen, jezelf belonen en je successen herinneren is erg belangrijk voor de groei van jouw basis. Elke kleinste stap kan al een succes zijn! Leg de lat niet te hoog! En beloon je dan voor elk succes. Weet jij al hoe jij jezelf het beste beloont? Is dat met iets lekkers te eten? Door een goed woord van een vertrouwenspersoon? Of door iets leuks te doen of juist iets moois te kopen? Tot slot, blijf je successen herinneren vooral op de momenten dat je de situatie spannend vind. Daarmee zeg je tegen jezelf: “Die keer lukte het ook, dus nu gaat het ook!”
  5. Mimulus, Aspen en en Rock Rose zijn de namen van de 3 meest belangrijke Bach Bloesem Remedies die kunnen helpen bij angst. De middelen van Bach staan bekend om hun werking op de psyche. Ze kunnen heel zacht, maar ook krachtig werken. Ik geloof dat je het beste geholpen bent met een mix die voor jou persoonlijk is uitgezocht. Jouw angst kan namelijk met hele andere dingen te maken hebben dan je in het eerste opzicht zou denken, waardoor je op andere bloemen uit kunt komen dan de standaard “angst”-mix.

Kruiden en Voeding

Ook therapie met kruiden en zelfs voeding kunnen helpen jouw basis en vertrouwen te versterken, en zo je angsten te verkleinen. Er is echter geen standaard recept die ik hier kan delen. Lijkt het je interessant om meer hierover te weten? Kom dan naar mijn thema avond op 19 sept 2018, of maak direct een individuele afspraak.