Bang in het donker

De donkere dagen zijn weer aangebroken! Vanaf de tijdswisseling is het plotseling zo snel op de avond alweer donker, dat jij waarschijnlijk ook niet meer in het daglicht thuis komt. Wat doet dat met jou? Vind jij het juist prettig om door het donker over straat te gaan? Of ben je eerder op je hoede en ben je extra aan het opletten?

Om 18uur ‘s avonds is het al pikkedonker! (De gekleurde lampjes zijn mijn hondjes in het park)

Ik ben niet bang voor de boze wolf!

Roodkapje durfde wel door het donkere bos waar de boze wolf leefde. Ze was wellicht naïef te noemen, maar bang zeker niet.

In het donker zijn veel mensen meer op hun hoede en sommige ook echt bang of zelfs panisch. Wat maakt dat we de donkere nacht zo eng vinden? En zijn er dingen die we kunnen doen om de angst voor het donker te verminderen? Lees mijn visie en tips op deze pagina.

Visueel ingesteld

Als je het mij vraagt heeft het vooral te maken met het feit dat wij mensen zeer visueel ingesteld zijn. Als het donker is bereikt minder licht ons netvlies, waardoor we minder vormen en kleuren kunnen waarnemen. Als we weinig tot geen vertrouwen in onze andere zintuigen hebben (vooral ons gehoor en gevoel), is de kans groot dat we het eng vinden om minder goed te kunnen zien in het donker.

Aan de andere kant heeft onze angst voor het donker ook veel te maken met onze evolutie als zoogdier in de natuur. We hebben in de geschiedenis zo lang geleefd in en met de natuur, wat ook een potentieel gevaar voor ons vormde. ‘s Nachts konden wij mensen ook toen niet goed zien (al zullen we wel betere nachtvisie gehad hebben dan nu), waardoor we een makkelijkere prooi zouden zijn geweest voor roofdieren.

Leven in het licht

Er is veel verandert in de loop van tijd. Wij, hier in Nederland, hebben over het algemeen een dak boven ons hoofd, er zijn bijna geen gevaarlijke roofdieren (de mens zelf is het meest gevaarlijke wat we op straat tegen komen) en hebben met elektriciteit de donkerte verdreven. We leven in een zee van licht dat vanuit de ruimte goed zichtbaar is. In huis hebben we onze sfeerverlichting, op de auto onze koplampen en bijna overal staan de hele nacht de straatlantarens aan! Tegenwoordig heeft ook bijna iedereen een zaklamp op z’n mobile telefoon. Het lijkt erop alsof we haast niet meer zonder licht kunnen.

Onze ogen laten zich echter prima trainen om beter in het donker te kunnen zien. Uiteraard een goede doorbloeding van het netvlies vooropgesteld, kan ons lichaam de cellen die verantwoordelijk zijn voor het waarnemen van licht vermenigvuldigen. Ook je oog heeft een aanpassend en zelfherstellend vermogen.

Een gebrek aan zelfvertrouwen geeft angst

Toch heeft angst in het donker minder te maken met de ogen dan je zou denken. Hoewel het dus een belangrijke factor is, is de basis te vinden in zelfvertrouwen.

Als jij bang bent, heb jij een gebrek aan zelfvertrouwen. Jij bent ervan overtuigd dat je een situatie niet tot een goede afloop kunt brengen. In dit geval heeft die overtuiging vooral te maken met het donker. Elke keer als het donker is, ben jij sterker ervan overtuigd dat jij tekort schiet, dan wanneer het licht is.

Waarom? Wat maakt het dat jij in het donker een ander persoon bent? Richt jij je aandacht op dat moment op het innerlijke stemmetje dat doemscenario’s schetst? Of luister je überhaupt pas naar je innerlijke stem als er minder prikkels bij je binnen komen?

Ik probeer je niet te kleineren, af te kraken of je angst belachelijk te maken. In tegendeel! Ik roep je op om naar je innerlijke stem te gaan luisteren, jezelf eens onder de loep te nemen en met nieuwsgierigheid te gaan ontdekken waar dat gebrek aan zelfvertrouwen vandaan komt. Jij kunt je angst voor het donker overwinnen, door de belemmerende overtuigingen over jezelf los te laten. Jij mag erop vertrouwen, dat op het moment dat er iets gebeurt, je het juiste zult doen om te overleven. Jij bent gevoelig genoeg om te reageren op het moment wanneer het zich voordoet.

Zet jezelf in het licht!

En terwijl je zo bezig bent met het verwerken van belemmerende overtuigingen, het loslaten van angsten en opbouwen van zelfvertrouwen, kan je jezelf een steuntje in de rug geven. Hier zijn drie tips om je prettig te voelen in het donker.

Ook de hond krijgt een lampje bij het uitlaten in het donker
  • Doe een lampje aan. Als je over straat loopt in het donker, is het handig om gezien te worden. Een eenvoudig fietslampje of een speciaal lampje voor hardlopers geeft je bescherming door jezelf zichtbaar te maken.
  • Doe een visualisatie-oefening voordat je het huis uit gaat. Neem 2 tot 5 min de tijd om jezelf op een energetische manier te beschermen. Stel jezelf voor dat jij gevuld bent met licht en dit uitstraalt. Ook door dit moment van rust te nemen en de aandacht op jezelf te richten, oefen je om jezelf te kalmeren. Dit kan je op elk gewenst moment herhalen.
  • Adem! Op een moment dat de angst door je heen gaat, sta dan stil en breng de aandacht naar je ademhaling. Zucht eens diep en schud je ledematen los. Lichamelijke ontspanning brengt ook een vermindering in de angst.

Extra hulp

Is je angst overheersend en sterk belemmerend in het dagelijkse leven? Dan doe je er goed aan om een kundig vertrouwenspersoon in de arm te nemen. Iemand met begrip, geduld en een positieve uitstraling. Samen kan je werken aan het opbouwen van zelfvertrouwen.

Ik help mensen met angst graag in samenspel met mijn co-therapeuten (mijn honden). Met mijn honden heb ik al veel geleerd over angst en zij helpen graag om een licht te werpen op gevoelige thema’s. Ben jij benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op!