Hoofdpijn & Migraine

Ik was laatst een aantal dagen achter elkaar bezig mijn boekhouding op orde te krijgen. Ik raakte volledig in de stress als ik dan weer tegen een fout aan liep, waar ik niet snel en makkelijk een oplossing voor kon vinden. Ook het zitten achter de computer deed mij geen goed: ik kreeg pijn in mijn heupen en ijskoude handen. Het was voor mij geen wonder dat ik aan het einde van de dag steeds knallende koppijn had.

Er zijn wel meer situaties waar ik hoofdpijn van kan krijgen… Bijvoorbeeld als ik erge last heb (gehad) van mijn buik, als ik me erg lang heb moeten concentreren op een gesprek in een volle ruimte met allemaal andere mensen die dus door elkaar heen praten en vroeger kreeg ik ook heel vaak migraine aan het begin van de menstruatie. Ik heb zelfs periodes gehad dat ik dagelijks last had van hoofdpijn. En ik besef me nu ineens: hoofdpijn is voor mij de hoofdreden geweest om in de loop van mijn leven steeds weer naar therapeuten te gaan voor advies en ondersteuning.

Van hoofdpijn genezen!

Je kunt dus wel stellen dat ik een ervaringsdeskundige ben! Gelukkig heb ik nu lang niet meer zo vaak en helemaal niet zo intense hoofdpijn als vroeger. En ik weet wel voor mezelf wat ik kan doen als ik de hoofdpijn voel aankomen. Ik zie mezelf zeker niet meer als hoofdpijn-patiënt, ik ben er aardig van “genezen”.

Toch zou ik jou zeker niet van je hoofdpijn kunnen genezen. Dat kan alleen jijzelf! Ik zou je er wel bij kunnen helpen. Hier, ik geef je wat eerste ideeën hoe ik dat zou doen.

Hoofdpijn is een helpend signaal

Hoofdpijn (ik zeg steeds hoofdpijn, maar bedoel daarmee ook zeker alle verschillende vormen, waaronder ook migraine!) is een signaal van je lichaam om aan te geven dat er grenzen overschreden zijn. Pijn in het algemeen heeft de functie om jou te beschermen tegen te sterke prikkels, door je hiervan bewust te maken. De eerste belangrijke vraag is dus: waar en op welke manier is er over jouw grens heen gegaan?

Uiteraard kan jouw hoofdpijn met hele locale en fysieke dingen te maken hebben, zoals een tumor of een geblokkeerd bloedvat. Gelukkig weten ze in het ziekenhuis dit soort problemen goed op te sporen en te behandelen!

Waar krijg jij hoofdpijn van?

Heel vaak, echter, is hoofdpijn een meer algemeen signaal. Een manier van je lichaam om je bewust te maken van een onbalans in je systeem (en dus niet alleen een probleem in je hoofd). Zo kan het een reactie zijn op een sterke prikkeling van het darmslijmvlies, een hormonale disbalans of juist een “over je grenzen heen gaan” op sociaal of emotioneel niveau. De oorzaak van jouw hoofdpijn kan sterk variëren ten opzichte van andere mensen, maar ook ten opzichte van de tijd: op elk moment kan er een andere reden zijn voor jouw hoofdpijn. Dat maakt het lekker ingewikkeld 😉

Maar de hoofdvraag blijft heel simpel: waar krijg jij hoofdpijn van? Om minder vaak, intens en langdurig hoofdpijn te hebben, is het onderzoek naar die vele oorzaken het halve werk. Wat zijn die triggers?! Zodra dat duidelijk wordt, kan je ook gericht oplossingen vinden die niet alleen tijdelijk werken, maar die jouw hele systeem weer in balans brengen en waardoor je dus in je geheel weer beter in je vel komt te zitten.

Hoofdpijn-stillers

Oplossingen kunnen gevonden worden in het vermijden van die triggers, of door te leren anders met die triggers om te gaan. Ook kan je leren om je grenzen beter aan te voelen en aan te geven. Dat hoeft niet alleen op sociaal-emotioneel vlak te gebeuren! Jouw lichaamsbarrières (denk maar aan je huid en slijmvliezen) kunnen ook heel fysiek opgebouwd worden. Kruiden en voeding kunnen daar een rol in spelen. Enkele ideeën: Voldoende (ten minste 1,5, liever 2liter) water drinken, zo veel mogelijk suiker vermijden en kleurrijke groentes eten. Kruiden die ingezet kunnen worden zijn bijvoorbeeld Guldenroede (als de oorzaak bijv uit de nieren voortkomt), Artisjok (als de lever de zwakke plek is) of Wilg (de originele “aspirine”) om de pijn te stillen.

En daar waar een te veel is, is vaak ook een te kort in het tegenovergestelde. Denk maar aan stress: Heb je te veel stress? Dan heb je een te kort aan rust en ontspanning. Je kunt die stress (het te veel) dan reduceren, door juist de rust en ontspanning (het te kort) op te zoeken en aan te vullen. Zo kunnen ook voedingssupplementen en leefstijladviezen als hoofdpijn-stillers werken.

Wil jij meer weten?

Wordt jij al enthousiast door dit te lezen? En zoek je nu nog antwoorden op jouw persoonlijke situatie? Schroom dan niet om contact op te nemen voor een individueel advies!

Je kunt ook meer informatie inwinnen en ervaring opdoen door naar mijn thema avond over hoofdpijn en migraine te komen. Hier mag je kruiden proeven en ontdekken hoe therapie met dieren helpt tegen hoofdpijn. Reserveer alvast een stoel om dit niet te missen!