Spijsverteringsklachten

Gezondheid begint met gezonde darmen

Voor een goede gezondheid zijn we veelal op zoek naar gezonde voeding. Daar wordt je je wel bewust van als je naar een willekeurige gezondheidsbeurs, of Health Event, gaat: er zijn zo veel verschillende professionals, bloggers, schrijvers en sprekers die allemaal iets zinnigs te delen hebben over welk dieet gezond is. Ook als je op zoek gaat naar een dieet op het internet, zie je spreekwoordelijk door de bomen het bos niet meer. Elk dieet heeft zo z’n eigen verhaal en als je de voorschriften dan met elkaar vergelijkt staan sommige diëten lijnrecht tegenover elkaar. Toch zijn we het er met elkaar over eens: gezonde voeding geeft goede gezondheid.

“Laat voeding uw medicijn zijn” zei Hippocrates al duizenden jaren geleden.

En daar ben ik het ook mee eens, maar…

Voeding = voedsel + vertering

Voeding is meer dan alleen het voedsel dat we naar binnen werken. Dat is iets wat we vaak vergeten. Zonder onze spijsvertering is voedsel niet voedzaam. Dan blijft dat blaadje sla gewoon sla, en komen die gezonde groentes onverteerd weer naar buiten. Het is onze spijsvertering die van het voedsel iets maakt, wat ons lichaam ook (bijna) kan gebruiken. Daar kom je niet omheen. Als je bijvoorbeeld een spruitje zo je bloed in spuit, ga je er waarschijnlijk zelfs dood aan. Voor een gezonde voeding heb je dus een gezond dieet én een gezonde spijsvertering nodig.

Over onze spijsvertering komt gelukkig ook steeds meer aan het licht. Zo leren we van bijvoorbeeld de Poepdokter hoe gezonde poep eruit ziet en van “De Charme van de Darmen” hoe onze darmflora ons helpt om ziekmakende kiemen op afstand te houden. Toch is er ook nog veel onbekend. Want als jij met buikpijn naar de huisarts gaat, kan het zo zijn dat er geen aantoonbare oorzaak te vinden is.

Wie heeft er nooit buikpijn gehad?

Ik vraag me af is buikpijn niet werelds meest voorkomende symptoom? De darmkrampjes van baby’s beschouwen we veelal als normaal. En hoe snel ga jij naar de huisarts als je buikpijn hebt? Wacht je af tot het vanzelf weer over gaat? Of vermoed je dat je gewoon iets verkeerds gegeten hebt? Ben jij je überhaupt bewust van je buikpijn…?

Als de specialist in het ziekenhuis een diagnose kan stellen, is er over het algemeen al heel wat aan de hand…

Voorkomen lijkt mij beter dan genezen. Maar hoe dan?

Hoe zorgen we ervoor dat we onze spijsvertering gezond houden?

  • Rust aan de eettafel, goed proeven en kauwen zijn de elementen voor een goed begin.
  • Voldoende vocht (zeker 1,5liter op een dag) binnen krijgen is essentieel voor de slijmvliezen van ons spijsverteringskanaal.
  • Dagelijkse beweging, zoals die 30min wandelen die je tegenwoordig overal voorbij ziet komen, helpt echt om de darmen ook in beweging te houden.

Tot zover waarschijnlijk niet veel nieuws. Echt nieuw is het volgende ook niet, eerder eeuwen oude wijsheid: bitterstoffen zijn de sleutel tot een gezonde spijsvertering en kunnen zelfs helpen spijsverteringsklachten te genezen!

“Bitter in de mond, maakt het hart gezond”

Dat is het gezegde wat hier serieus genomen mag worden. Bitterstoffen zijn inhoudsstoffen van heel veel planten, die uiteraard te herkennen zijn aan de bittere smaak. Omdat wij niet zo van bitter houden, hebben wij veel van onze groentes zo gekweekt dat ze minder bitterstoffen bevatten. Vandaar dat op dit moment kruiden de voornaamste bron zijn om aan bitterstoffen te komen. Enkele hiervan zijn algemeen bekend: paardenbloem, pepermunt en kamille. En het klopt dat niet alle kruiden daadwerkelijk bitter smaken, de plantjes hebben gelukkig nog meer inhoudsstoffen die soms ervoor zorgen dat je een hele fijne verfrissende smaak proeft, zoals bij de pepermunt.

  

Wil jij meer weten over bitterstoffen of hoe je je darmen gezond houd?

Op 21 januari 2019 wordt door Natuurtherapie een thema avond aan dit onderwerp gewijd: Gezonde Darmen. Of maak direct een persoonlijke afspraak voor een gratis kennismaking.