(Winter) Depressie

Je hebt geen zin in niets. Je bent voortdurend moe. En om het minste of geringste kan jij vreselijk boos, angstig of juist verdrietig worden. Ook heb je aan de ene kant helemaal geen zin om iets te eten, maar kan je jezelf vol stoppen met koekjes, chocolade of andere snelle snacks. Je hebt er misschien al vaker last van gehad. En vooral dat druilerige weer in de winter zorgt er bij jou voor dat je niet goed in je vel zit.

Wist je dat je dan wel eens last zou kunnen hebben van een (winter) depressie?!

In de geneeskunde maken wij onderscheid tussen de normale depressie, een algemene stemmingsstoornis, en de winter depressie, die seizoensgebonden is. De symptomen kunnen de zelfde zijn, de oorzaak en uitwerking kunnen daarentegen enorm verschillen.

Via de huisarts kan je geholpen worden door een behandeling met een antidepressivum, zoals fluoxetine. Ook steeds meer huisartsen geven in eerste instantie een recept voor vitamine D in een hoge dosering. Hierbij voelen mensen zich al snel fit en positief, vooral als het ging om een milde depressie in de wintermaanden, waar ook nog een lage vitamine D in het bloed gemeten was.

Waarom zou vitamine D kunnen helpen?

In veel artikelen over de winter blues is te lezen dat de oorzaak te vinden is in de hoeveelheid zonlicht dat wij, Nederlanders, op onze huid krijgen in de winter. De argumenten zijn sprekend. We komen amper buiten. En als we buiten komen, verstoppen we onze huid onder lange broeken, truien, jassen, mutsen en handschoenen, om ons tegen de kou te beschermen. Vaak komen we buiten terwijl de zon nog niet eens op is, of alweer onder gaat. Daarbij staat de zon in de winter over het algemeen zo laag, dat onze huid hier amper vitamine D van kan maken.

Ondanks al deze argumenten, is het maar een deel van het verhaal. Tijdens mijn speurtocht naar vitamine D, ontdekte ik dat er veel meer organen en regelsystemen betrokken zijn bij de aanmaak en balans van vitamine D in ons bloed, dan alleen het zonlicht op de huid. Zo leerde ik bijvoorbeeld dat ook de lever en de nieren een belangrijke rol spelen. En dat de hele calcium-balans in het bloed een nauw verband heeft met die van de vitamine D.

Het hele verhaal blijkt meer complex dan dat het op te lossen is met een simpele anti-depressie-pil of vitamine D capsules!

Als natuurgeneeskundige kijk ik anders tegen een (winter)depressie aan. Ik vind het belangrijk om de oorzaak van jouw depressie op te sporen. Bloedonderzoek via de huisarts kan daarin natuurlijk inzicht geven, maar ook een analyse met de 4 Natuurkwaliteiten. Veel antwoorden (en dus ook oplossingen) krijg je ook door het stellen van de volgende vragen:

Wanneer begon de depressie? Wat is er voorafgaand gebeurt in je leven? Wat gebeurt er met je tijdens een depressie? En hoe helpt de depressie jou om weer in balans te komen?

Ik zie je al denken, vooral die laatste vraag lijkt erg tegenstrijdig. Hier mijn uitleg.

Een ziekte, ook een depressie, is eigenlijk een poging van je systeem om jezelf weer gezond te maken.

Bij een depressie zien we over het algemeen een terugtrekkende beweging (een beweging naar Koud): je blijft liever thuis, je blijft langer in bed liggen, je bent over het algemeen meer in een rust dan in actie. Daarnaast speelt het gevoel sterk op de voorgrond, zo sterk zelfs dat het soms overweldigend is (hierin is een beweging naar Vocht zichtbaar). Je voelt sterk waaraan je je irriteert, waar je geen zin in hebt en wat jou boos, angstig of verdrietig maakt. Met andere woorden, je voelt heel sterk wat op dat moment niet bij jou past (hierin is de kwaliteit Droog te herkennen).

Als je het zo ziet, is een depressie een moment van reflectie en bezinning. Je bent bezig te verwerken wat er in je leven is, wat niet prettig is en eventueel niet langer bij je past. Dat kan van alles zijn: een ongezond voedingspatroon, een onbalans in actie en rust, een relatie waar je niet volledig jezelf kunt zijnā€¦

De oplossing ligt in het vinden van een conclusie.

Wat is er in je leven waar je afstand van mag nemen? Zodra je kunt aanwijzen wat je als niet prettig ervaart en niet langer bij je past, kan je het gaan los laten. Dat klinkt heel makkelijk, dat is het echter niet! Anders was jij allang uit die depressie gekomen!

De tweede stap, die ook niet makkelijk is, is het vormen van een positief beeld van jouw toekomst. Hoe wil je wel verder? Wat zijn de dingen waar je wel blij van wordt? En wat geeft jou positieve energie als je het in je leven hebt?

Het hele proces kan erg lastig zijn. Soms kan je makkelijker uit de depressie komen, als je je focus juist verlegt op die positieve benadering. Maar vaak lukt dat niet zolang je nog niet helder hebt wat je los mag laten. Er is op internet veel informatie te vinden over wat je wel en niet kunt doen om uit de winter blues te komen. Je kunt zelf een heel eind komen. Desondanks is het belangrijk om te onthouden dat je er niet alleen voor hoeft te staan! Spreek liefdevolle familieleden, vrienden of kennissen aan of zoek een arts of therapeut op om je te ondersteunen in jouw proces.

Wat kan Natuurtherapie voor je betekenen?

Bij Natuurtherapie kan je ondersteund worden met voeding, kruiden, Bach bloesems, massages en therapie met behulp van dieren. De ondersteuning die jij nodig hebt, is heel anders dan de ondersteuning van een ander persoon met vergelijkbare klachten. Daarom is een individuele aanpak essentieel. Wil je meer weten? Kom dan eens naar de thema avond over de Winter Depressie, of maak een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek!